کد مطلب:224221 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:176

فضیلت زیارت حضرت رضا
1- در تحفةالزائر از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت كرده اند كه فرمود زود باشد كه پاره ای از جگر من یا از تن من در زمین خراسان مدفون گردد و هیچ مؤمنی زیارت نمی كند او را مگر آن كه حق تعالی بهشت را برای او واجب گرداند و بدنش را بر آتش جهنم حرام گرداند.

2- در حدیث دیگر فرمود هر غمناكی زیارت كند قبر فرزندم را در طوس غمش زایل گردد و هر گناه كاری او را زیارت كند گناهانش را بیامرزد.

3- حدیثی از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت كرده اند كه فرمود هر كه زیارت كند قبر فرزندم علی را نزد خدای تعالی ثواب هفتاد حج و عمره ی مقبول خواهد داشت راوی استبعاد كرد و از روی استعجاب پرسید هفتاد حج مقبول؟ فرمود هفتاد هزار حج مقبول.

4- و در روایت دیگر فرمود هر كس قبر علی را در طوس زیارت كند چنان باشد كه خدا را در عرش زیارت كرده باشد.

5- حدیثی از خود حضرت ثامن الائمه سلام الله علیه نقل شده كه فرمود در خراسان بقعه ای هست كه روزی محل رفت و آمد ملائكه شود پرسیدند كدام بقعه فرمود آن در زمین طوس است و آن جا و الله باغی است از باغ های بهشت هر كه مرا زیارت كند در آن بقعه چنان است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله را زیارت كرده باشد و برای او بنویسند ثواب زیارت هزار حج پسندیده و هزار عمره ی مقبوله و من و پدرانم شفعاء او باشیم در روز قیامت.

6- ابن ابی نصر روایت كرده كه من به خط خود حضرت امام رضا علیه السلام خواندم كه نوشته بود به شیعیان من برسانید كه زیارت قبر من برابر هزار حج است و این مطلب را به حضرت امام محمد تقی علیه السلام عرض كردم فرمود و الله برابر هزار هزار حج به شرط شناختن مقام او.

در روایتی دیگر نقل است كه فرمود هر كس مرا زیارت كند در سه مورد به زیارت او خواهم آمد:

(اول) روز قیامت است تا او را از هول قیامت خلاصی دهم (دوم) موقعی كه نامه ی اعمال را به دستشان می دهند برای میزان اعمال (سوم) وقت عبور از صراط.

8- در یك روایت دارد كه فرمود زود باشد كه كشته شوم به زهر و به سم مدفون گردم پهلوی قبر هارون الرشید و آن جا مطاف شیعیان گردد و محل نزول و صعود ملئكه شود هر كس در غربت مرا زیارت كند و پهلوی قبر من دو ركعت نماز بگذارد به حق خدای یگانه و به مقام پیغمبر



[ صفحه 293]



برگزیده اش كه مستحق آمرزش گناهان خواهد شد.

9- از حضرت امام محمد تقی علیه السلام پرسیدند رفتن به مكه برای حج غیر واجب بهتر است یا برود زیارت پدرت در خراسان فرمود به خراسان پدرم را زیارت كند افضل است از حج و زیارت در ماه رجب باشد [1] .

10- در كتاب من لا یحضره الفقیه از حضرت امام محمد تقی علیه السلام روایت كرده اند كه فرمود در كوه طوس قطعه ای از زمین است كه از بهشت برداشته شده هر كس وارد آن زمین شود ایمن از آتش جهنم خواهد بود و من از جانب حق تعالی ضامن می شوم برای زائر قبر پدرم در طوس به شرطی كه عارف به حق او باشد.

11- شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا روایت كرده كه مردی از صلحاء پیغمبر را در خواب دید عرض كرد كدام یك از اولاد شما را زیارت كنم فرمود رضا را زیارت كن و سه مرتبه بگو صلی الله علیه و آله [2] .

فضیلت ثواب زیارت حضرت رضا (ع)

در فضیلت زیارت حضرت ثامن الائمه امام هشتم علی ابن موسی الرضا علیه السلام اخبار متواتری وارد شده و ثواب بسیاری برای زائرین نوشته اند كه به یكی دو روایت قناعت می كنیم:

از حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله در تحفةالزائر روایت می كند كه فرمود زود باشد پاره ای از تن من در زمین خراسان مدفون گردد و هیچ مؤمنی زیارت نمی كند او را مگر آن كه بهشت مشتاق او شود و بدنش بر آتش جهنم حرام گردد و هر غمناكی او را زیارت كند حق تعالی غم و همش را زایل گرداند.

نظیر این روایت از امیرالمؤمنین علیه السلام تا به حضرت صادق علیه السلام روایت شده و حضرت موسی بن جعفر علیه السلام فرمود هر كه زیارت كند قبر فرزندم علی را خداوند ثواب هفتاد حج به او مرحمت فرماید راوی تعجب كرد حضرت تأیید و تأكید فرمود بلكه معادل هفتاد هزار حج مقبول است البته شرط قبولی این ثواب و فضیلت همان است كه خودش فرمود به شرطها و شروطها و انا من شروطها كه با علم به امامت و یقین به مقام ولایت و معرفت در حق او زیارت نماید.

روایتی هم نقل می كنند كه حضرت امام محمد تقی می فرماید پدرم در نامه ای كه به من



[ صفحه 294]



نوشت مرقوم فرمود هر كس مرا زیارت كند و حق مرا بشناسد من در سه جا روز قیامت او را زیارت می كنم آن جا كه نامه های اعمال به دستشان باشد آن جا كه در صراط به خواهند بگذرند آن جا كه در دیوان عدالت الهی به حساب آن ها رسیدگی كنند.

نماز جعفر طیار و زیارت حضرت ثامن الائمه علیه السلام در تحت قبه ی رضوی بسیار مؤثر است.

فضیلت زیارت حضرت ثامن الائمه (ع)

علامه ی مجلسی از جلودی و جوهری نقل می كند كه حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام فرمود جدم رسول خدا فرموده است هر كس زیارت كند فرزندم علی را در خراسان بهشت بر او واجب می گردد و آتش دوزخ بر او حرام می شود.

قال رسول الله (ص) ستدفن بضعة منی بارض خراسان لا یزورها مؤمن الا اوجب الله عزوجل له الجنة و حرم جسده علی النار.

این حدیث كه به تواتر نقل شده قبل از تولد امام رضا علیه السلام گفته شده است [3] .

متوكل از پدرش از هروی روایت می كند:

قال سمعت الرضا (ع) یقول و الله ما منا الا مقتول شهید فقیل له فمن یقتلك یابن رسول الله قال شر خلق الله فی زمانی یقتلنی بالسم ثم یدفنی فی دار مضیقه و بلاد غربه الا فمن زارنی فی غربتی كتب الله عزوجل له اجر مأة الف صدیق و مأة الف شهید و مأة الف حاج و معتمر و مأة الف مجاهد و حشر فی زمرتنا و جعل فی الدرجات العلی من الجنه رفیقنا [4] .

حضرت رضا علیه السلام فرمود از ما نیست مگر آن كه مقتول و شهید شود گفته شود ای فرزند پیغمبر كی تو را خواهد كشت فرمود شریرترین بندگان خدا مرا به سم می كشد و در خانه ی دور افتاده و شهر غربتی دفن می كند آگاه باشید كه هر كس مرا در غربت زیارت كند خداوند تعالی برای او ثواب صد هزار شهید صد هزار حاجی صد هزار مجاهد در راه خدا می نویسد و روز قیامت هم با او محشور می گردد و در درجات عالیه ی بهشتی نیز رفیق و همنشین ما خواهد بود.



خرم آن روزی كه رخش آرزو را زین كنم

از چه بیژن عزیمت سوی فلك دین كنم



از خزان عمر می ترسم همی خواهم كه خویش

وارهانم زین خزان و عزم فروزدین كنم



جان به لب آمد به غربت خوش روم سوی وطن

زین سپس خدمتگذاری درش آئین كنم



از علامه حاج شیخ علی اكبر نوقانی



[ صفحه 295]




[1] مفاتيح ص 500.

[2] در مستدرك و وسايل اخباري در استحباب تبرك به مشهد امام رضا (ع) ذكر شده است.

[3] بحارالانوار ص 333 ج 22.

[4] بحار ص 224 ج 2.